MENU

STIR LOGO BM BLAUW            

Gedragscode voor professioneel begeleiders die zijn geregistreerd bij ST!R      

Definities:

1.1 Professioneel begeleider: een ieder die beroepsmatig personen, teams of organisaties begeleidt.

1.2 Deze Gedragscode is van toepassing op iedere professioneel begeleider die is geregistreerd bij St!R.

1.3 Cliënt: De te begeleiden persoon, team of organisatie wordt in deze code aangeduid als cliënt.

1.4 Opdrachtgever: indien de opdracht tot de begeleiding is verstrekt door een andere persoon of instantie dan de cliënt dan wordt die aangeduid als opdrachtgever.

1.5 Contract: een overeenkomst tussen professioneel begeleider, cliënt en (indien van toepassing) opdrachtgever.

1.6 In deze gedragscode wordt gemakshalve de mannelijke aanduiding gebruikt. Voor ‘hij, hem, zijn’ kan desgewenst ook ‘zij en haar’ gelezen worden.


Algemeen:

2.1 De professioneel begeleider toont respect voor de persoon en de privacy van de cliënt en voor de persoon of de organisatie van de opdrachtgever.

2.2 De professioneel begeleider streeft naar integriteit in zijn beroepsuitoefening.

2.3 De professioneel begeleider streeft naar het verwerven en handhaven van deskundigheid in zijn beroepsuitoefening. Zie verder artikel 5.

2.4 De professioneel begeleider streeft er naar om verantwoorde keuzes te maken in overeenstemming met de rol van begeleider zoals die in het contract is overeengekomen.

2.5 De professioneel begeleider onthoudt zich van gedragingen die het vertrouwen in de professionele begeleiding kunnen schaden.


Opdracht:

3.1 De professioneel begeleider draagt er zorg voor dat hij zowel tegenover de cliënt als de externe opdrachtgever een juist beeld geeft van de begeleiding die hij aanbiedt en van de mate van zijn deskundigheid en ervaring.

3.2 De professionele begeleider neemt geen opdrachten aan die buiten zijn deskundigheid en/of zijn ervaring liggen, en adviseert de cliënt en/of de opdrachtgever in dat geval om zich tot een andere professioneel begeleider te wenden.

3.3 Als de overeenkomst van opdracht tot stand is gekomen, dan draagt de professioneel begeleider er zorg voor dat de voorwaarden en het doel van die opdracht schriftelijk worden vastgelegd in een contract.

 

Vertrouwelijkheid:

4.1 De professioneel begeleider draagt er zorg voor dat hij te allen tijde de vertrouwelijkheid jegens de cliënt in acht neemt, dat hij het dossier van de cliënt zorgvuldig en op een veilige plaats en op een veilige manier bewaart.

4.2 De professioneel begeleider toont uiterste zorgvuldigheid in zijn omgang met vertrouwelijke informatie en brengt niets naar buiten, mondeling noch schriftelijk, tenzij de cliënt daar tevoren expliciet toestemming voor heeft verleend.

4.3 Ook aan de opdrachtgever worden geen mededelingen gedaan of verslagen uitgebracht of ter inzage gegeven zonder de expliciete toestemming van de cliënt.

4.4 Heeft de cliënt toestemming verleend om schriftelijk verslag te doen aan de opdrachtgever, dan krijgt de cliënt de gelegenheid om het concept van dat verslag in te zien en van commentaar te voorzien.

4.5 De cliënt heeft te allen tijde het recht om een eerder verleende toestemming om verslag te doen aan de externe opdrachtgever alsnog in te trekken.


Integriteit:

5.1 De professioneel begeleider handelt alleen in overeenstemming met zijn contractueel vastgelegde bijdrage aan het doel van de opdracht en zal zijn handelen niet laten beïnvloeden door zijn zakelijke, persoonlijke, religieuze, politieke of ideologische belangen.

5.2 De professioneel begeleider onderkent de moeilijkheden die kunnen ontstaan doordat de cliënt en de opdrachtgever verschillende belangen kunnen hebben. Als die situatie zich voordoet zal hij dat zo snel mogelijk melden aan beide partijen en hen duidelijk maken hoe hij met die verschillende belangen zal omgaan.

5.3 Als die belangen onverenigbaar blijken te zijn zal de professioneel begeleider de opdracht niet aannemen, dan wel direct beëindigen.

5.4 De professioneel begeleider onderkent de moeilijkheden die kunnen ontstaan uit het gelijktijdig of opeenvolgend vervullen van verschillende professionele rollen ten opzichte van één of meer betrokkenen en beoordeelt zorgvuldig of het vervullen van meerdere rollen na of naast elkaar aanvaardbaar is.

5.5 Als de professioneel begeleider verschillende rollen vervult dan zorgt hij er voor dat hij ten opzichte van de betrokkenen volledige duidelijkheid over die verschillende rollen verstrekt.


Relatie:

6.1 De professioneel begeleider vermijdt te allen tijde elk seksueel contact en elke seksuele relatie met de cliënt.

6.2 De professioneel begeleider streeft er naar om een vriendschappelijke relatie met de cliënt te voorkomen. Mocht toch een vriendschappelijke relatie ontstaan dan draagt de professioneel begeleider er zorg voor dat zijn begeleiding zo snel mogelijk wordt beëindigd en werkt hij mee aan een zorgvuldige overdracht van de begeleiding aan een andere professioneel begeleider.

Ontvang mijn gratis e-book 'Maak werk van je toekomst!'

Dit e-book helpt jou te ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je wilt, zodat je weet welke stappen je kunt zetten om te doen wat echt bij jou past!

Meest recente tips

Hoeveel is geluk en werkplezier jou waard?

Hoeveel is geluk en werkplezier jou waard?

‘Hoeveel is je geluk en werkplezier je waard?’ vraag ik Marjolein. We bespreken haar collage die ze ter voorbereiding op haar 2e coachsessie heeft gemaakt. Eén van de onderdelen uit deze collage is de vraag: ‘wat is je verlangen?’ Ik vraag haar: ‘als je nu eens mocht doen wat je het liefste zou willen doen, wat zou dat dan zijn?’ Marjolein hoeft er niet lang over na te denken....

Lees verder >>

Kiezen: met je hoofd of met je hart?

Kiezen: met je hoofd of met je hart?

"Help! Ik heb een sollicitatiebrief geschreven voor een vacature bij de bank, maar ik twijfel héél erg of ik hem wel moet versturen!" Angelique staat voor een belangrijke beslissing in haar leven: wil ik de financiële dienstverlening verlaten of niet? Wat moet ik kiezen? Luister ik naar mijn verstand of volg ik mijn gevoel? Lees hier hoe Angelique haar keuze maakte en wat er toen gebeurde:

Lees verder >>